Reading Time: 3 minutes

Wat is spam en hoe kan je het voorkomen?

Wie herkent zich hierin? Je opent je mailbox en ziet een mail waarin je de winnaar bent van een gigantische prijs. Dit zijn uiteraard ongewenste mails over wedstrijden waar je nooit aan meedeed. Dergelijke mails kan je categoriseren als spam. Maar wat is spam juist? 

Wat is SPAM?

Spam kan verschillende vormen aannemen. De definitie van spam is het veelvoudig en ongevraagd ontvangen of versturen van berichten. Vaak is het bericht commercieel van aard en verstuurd zonder dat je er iets van af weet.  

Wist je dat gemiddeld 45% van alle mails die we ontvangen spam is? (bron: Spam Laws) Ongevraagd nieuwsbrieven van een merk dat je niet kent en nooit bent voor ingeschreven. Een vriend dat je een filmpje op Messenger stuurt, dat jij vervolgens ook zonder weet naar iedereen verstuurt omdat je erop klikte. Dit zijn allemaal voorbeelden van spam. 

 Er zijn dus verschillende vormen van spam, zoals we eerder vermeldde. Maar is spam nu gevaarlijk? Nee dat niet, enkel zeer vervelend. Phishing daarentegen wel. We leggen je even het verschil uit. 

Wat is Phishing?

Phishing is internetfraude. Het gaat om valse e-mails die verstuurd worden door een internetcrimineel. Met deze mails proberen ze persoonlijke gegevens te achterhalen, zoals je wachtwoord of rekeningnummer. Soms doen ze zich ook voor als iemand betrouwbaar zoals een vriend, collega, de bank of een andere officiële instantie.   

Ook hier herken je hoogstwaarschijnlijk de berichten: je hebt een achterstallige rekening en je moet een grote som geld snel overschrijven. Of de berichten waar je geld hebt gewonnen en je je rekeningnummer moet doorgeven. Valse mails waarin ze vertellen dat jouw wachtwoord verloopt. De boodschap dat jouw mailbox 100% vol zit met “klik hier om dit op te lossen”. En ga zo maar verder.  

 Het is dus belangrijk om goed na te gaan waar je op klikt in je mailbox. 

Hoe komt het nu dat ik zoveel spam mails krijg?

Vaak geven we onze gegevens door zonder erbij stil te staan. Zeker als er iets gratis te verkrijgen is. Of net dat ene vinkje op die website over het hoofd gezien.  

Ook deelnemen aan wedstrijden zorgt ervoor dat je vele ongewenst berichten krijgt. Als je het vinkje aanduidt waarbij je akkoord gaat met het ontvangen van nieuws over het desbetreffende bedrijf en ‘partners’. Vaak wordt er niet bij verteld welke deze partners zijn.   

Toch kan je het niet allemaal voorkomen. Vaak worden websites met miljoenen gebruikers gehackt en wordt de database met logingegevens publiek op internet geplaatst, in 2021 viel zelfs Facebook ten prooi. 

 Dus zelfs wanneer je je nergens op inschrijft, zodra je een e-mailadres gebruikt om je ergens te registreren ben je vroeg of laat target van spammers. 

Wat kan je doen tegen spam?

Wil je een bepaalde nieuwsbrief niet meer ontvangen? Je kan je hiervoor uitschrijven onderaan de mail. Elk bedrijf is immers verplicht een link te voorzien om je uit te schrijven. 

Als je bepaalde spam niet meer wilt ontvangen kan je de e-mailadressen blokkeren. In de meeste e-mailprogramma’s heb je ook de optie om e-mails als spam te markeren waardoor deze de volgende keer in je spamfolder terecht komen. Die spam kan je dan makkelijk verwijderen aangezien ze verzamelen in één folder.  

Je kan spam of phishing ook melden bij www.safeonweb.be.

Maar aangezien spammers voortdurend veranderen van domeinnaam, soms zelfs dagelijks, is de enige echte oplossing een goede spamfilter die gebruik maakt van artificiële intelligentie die aan patroonherkenning doet.  

Exabyte to the rescue!

Bij Exabyte zijn we ons van het spamprobleem maar al te goed bewust. We zorgen er dan ook voor dat Office 365 correct ingesteld staat en voegen hier een extra beveiligingslaag aan toe om jullie mailboxen zo netjes mogelijk te houden.    

Hoe doen we dit? 

Vooraleer we mails laten toekomen in Office 365 of eigen e-mailomgeving filteren we zoveel mogelijk spam zodat jullie databases niet vervuild worden en Outlook performant blijft.  

We merken dat spammers steeds geavanceerder te werk gaan, waardoor ook wij onze beveiliging steeds aanscherpen. Zo voegden we onlangs voor alle klanten ATP (Advanced Threat Protection) toe aan de service bundel. Deze technologie gaat bijlagen openen in een beveiligde omgeving en het gedrag analyseren. Als er iets vreemd vastgesteld wordt, dan wordt de mail automatisch tegen gehouden. De resultaten van de scan worden gedeeld zodat andere klanten automatisch ook beschermd zijn.   

Omdat bijlagen steeds vaker onderschept worden, gaan spammers vaker een URL sturen in de vorm van “Klik op deze link om het bestand te downloaden”. Onze oplossing gaat deze URL’s ook screenen. Elke URL in e-mails zal worden herschreven waardoor de lezer van de e-mail steeds beschermd is, ook wanneer er pas veel later een infectie/malware achter de link geplaatst wordt.   

Naast het afweren van spam, is het ook belangrijk om zelf niet in de spamfilter van klanten of leveranciers te belanden. Alles begint met een juiste configuratie van de mailserver en het implementeren van authenticatie technieken. We zien vandaag de dag nog heel veel bedrijven die niet in orde zijn met deze standaarden en dus business missen zonder het te beseffen.  

Heb jij veel last van spam of komen je mails niet aan? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen je met alle plezier verder.